CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

RANCANGAN PENGAJARAN

Kelas

Bestari

Tarikh

10 Februari 2009

Masa

10.30 – 11.00 pagi

Bilangan pelajar

20

Komponen

Kreativiti dan estetika

Tema

Haiwan di zoo

Tajuk

Bunyi haiwan

Hasil pengajaran (Kurikulum)

3.1.2 Mengecam bunyi haiwan

Objektif umum

Pada akhir pengajaran, kanak-kanak dapat :

a. Mengecam dan membeza bunyi haiwan.

Objektif khusus

Pada akhir pengajaran, kanak-kanak dapat :

a. Mengecam bunyi-bunyi haiwan.

b. Membezakan bunyi-bunyi haiwan.

Pengetahuan sedia ada pelajar

Pelajar sudah mengenal nama dan fizikal haiwan

Bahan-bahan

Video, kad gambar (harimau, ular, kuda, gajah, dan

burung hantu), lirik lagu ‘bunyi haiwan’ dan blog.

Komponen Integrasi

Sosioemosi, kognitif, fizikal, serta bahasa dan

komunikasi

LANGKAH PENGAJARAN

Langkah/

Masa

Kandungan Pengajaran

Aktiviti Guru

Aktiviti Pelajar

Nota

Set Induksi

( 3 minit )

Tayangan video

Guru menunjukkan video haiwan-haiwan yang terdapat di dalam sebuah zoo kepada kanak-kanak. Guru bersoal jawab tentang haiwan-haiwan yang terdapat di dalam video.

Kanak-kanak melihat video yang ditunjukkan oleh guru dengan teliti. Kanak-kanak bersoal jawab dengan guru tentang haiwan yang terdapat di dalam video

Lampiran 1-video dan contoh soal jawab

Langkah 1

( 3 minit )

Mendengar bunyi

Guru meminta kanak-kanak melihat dan mendengar bunyi-bunyi haiwan yang ditunjukkan oleh guru.

Kanak-kanak melihat dan mendengar bunyi-bunyi haiwan yang ditunjukkan oleh guru.

Bunyi haiwan-harimau, ular, kuda, gajah, dan burung hantu.

Langkah 2

( 2 minit )

Mengambil tempat

Guru meminta kanak-kanak duduk di tempat komputer masing-masing.

Kanak-kanak duduk di tempat komputer masing-masing.

Blog telah dipaparkan di skrin komputer.

Langkah 3

( 8 minit )

Aktiviti blog

Guru meminta kanak-kanak mengecam bunyi haiwan yang terdapat di dalam blog.

Kanak-kanak mengecam bunyi haiwan yang terdapat di dalam blog

Langkah 4

( 2 minit )

Pembahagian kumpulan

Guru mengagihkan kad haiwan (kuda, harimau, gajah, burung hantu dan ular) kepada kanak-kanak. Guru meminta kanak-kanak membentuk kumpulan mengikut kad haiwan yang diperoleh.

Kanak-kanak menerima kad haiwan dan membentuk kumpulan mengikut kad haiwan yang diperoleh.

5 kumpulan dibentuk (kuda, harimau, gajah, burung hantu dan ular)

Langkah 5

( 2 minit )

Melakonkan aksi dan bunyi haiwan

Guru meminta setiap kumpulan melakonkan aksi dan bunyi haiwan mengikut kad haiwan yang dimiliki oleh kumpulan masing-masing.

Setiap kumpulan melakonkan aksi dan bunyi haiwan mengikut kad haiwan yang dimiliki oleh kumpulan masing-masing.

Langkah 6

( 8 minit)

Aktiviti diulang

Guru meminta setiap kumpulan bertukar kad haiwan dan langkah 5 diulang.

Setiap kumpulan bertukar kad haiwan dan langkah 5 diulang.

Penutup

( 2 minit )

Menyanyi lagu ‘

Guru bersama kanak-kanak menyanyikan lagu ‘bunyi haiwan’.

Kanak-kanak menyanyikan lagu ‘bunyi haiwan’ bersama guru.

28 February 2009

KLIK pada gambar

untuk mendengar

bunyi haiwan




Pilih GAMBAR

yang sama

dengan bunyi







2 comments:

Nadim said...

aktiviti 1 ini menarik. walau bagaimanapun, saya mencadangkan supaya anda menyertakan gambar memek muka juga bagi menunjukkan samada kanak-kanak itu betul atau salah menjawab jawapannya. teks glitel yang digunakan telah menarik, namun adalah lebih berkesan sekiranya anda menyertakan gambar memek muka kerana mungkin terdapat kanak-kanak yang kurang pandai membaca teks tersebut.

Anonymous said...

ai geng...best3 bnyak aktiviti yg menarik,just nk tnya time bile yg kanak2 nk main game2 yg disediakan 2??game 2 gak blh gunakan untuk pengajaran kan...by d way..pngajaran yg menarik just kalau tak yah guna kad tp guna gambar or bahan interaktif dari web2 animal lgi best,kanak2 lebih tertarik dari guna kad2 yg dh biasa kan...keep it up gurlz!!

Post a Comment